Logg inn / Registrer deg
Hjemme hos Trond Moi

Champagnespalten: Dom Pérignon 2010

Dom Pérignon er for øyeblikket tilgjengelig i årgang 2010. Verdens mest berømte boblevin er en av spydspissene i luksusimperiet Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH), og selv om den kom på markedet i 1936 med årgang 1921 som verdens første prestisjecuvée signert Moët & Chandon, gir det lite mening å beskrive den som en prestisjecuvée fra Moët & Chandon nå. Dom Pérignon er et separat merke, med egen kjellermester. 2008 ble den siste årgangen lansert av Richard Geoffroy. Etter 28 år hos Dom Pérignon ga han kjellernøklene til Vincent Chaperon i 2019. Da hadde de to jobbet sammen siden 2005. Ettersom 2009 ble lansert før 2008 er 2010 den første årgangen lansert av Chaperon.

Druer fra ni landsbyer utgjør hovedandelen av Dom Pérignon. Det er pinot noir fra Aÿ, Bouzy, Mailly, Verzenay og Hautvillers, og chardonnay fra Chouilly, Cramant, Avize og Le Mesnil-sur-Oger. Samtidig drar de stor nytte av slektskapet til Champagnes største landeier Moët & Chandon når det beste druematerialet skal tilpasses hver enkelt årgang de velger å lage av den enorme produksjonen av Dom Pérignon.

Stilen på denne vinen er stram, intens og lagringskrevende, og den er alltid en årgangschampagne. Det jobbes med en reduktiv vinmaking, og vinene trenger tid for å forløse seg. En moden Dom Pérignon er en opplevelse alle vinelskere bør sette på listen.

Dyrkesesongen 2010 startet med en veldig kald vinter og en kjølig vår. Sommeren var relativt varm og etter bekymringer knyttet til tørke falt det voldsomme mengder regn, tilsvarende to normale måneder på tre dager mellom 15. og 17. august, og det var fortsatt varmt. Særlig pinotdruer på fet leirjord begynte å svulme til bristepunktet. Botrytis ble den nye bekymringen, samtidig som modningen akselererte. I september kom det imidlertid tørt, jevnt og mildt vær med kjølige netter, som bedret forholdene inn mot innhøstingen. Hos Dom Pérignon ble det jobbet knallhardt med å begrense skadene, og å kartlegge vinmarksplottene for modning og hygienisk tilstand. De bestemte seg for å la 20% av sine pinot noir-vinmarker henge, med risiko for å tape avlingen mot råte. Under innhøsting ble sorteringen meget viktig. Det er meunier og pinot noir som ble mest skadelidende i 2010, mens chardonnay-materialet hevdes å være noe av det flotteste på tretti år. Sukkernivåene i druene hos Dom Pérignon ble de tredje høyeste det siste tiåret etter 2003 og 2002, mens syrenivåene overraskende nok var de nest høyeste etter 2008.

Champagne Dom Perignon Brut 2010 (#232101, kr. 1699,90) består av 54% chardonnay og 46% pinot noir, og har 5 gram dosage. Den må være basisutvalgets flotteste vin, og har en tiltalende duft av sitrus, gule epler, aprikos, ristet brioche, blomster og et streif av østersvann. Syrlig og løftet i munnen, med myk, kremet og voluminøs mousse, lett sødme i frukten, fin fylde og konsentrasjon, salt og mineral finish med stor lengde. Avslutter med et streif av eplekjerneaktig bitterhet. Dette er en veldig flott vin, som ligger like under 2008 i kvalitet, men som fremstår noe i ubalanse mellom det litt knytte og det generøse nå. Prøv om 3-5 år.

Denne artikkelen var på trykk i Vinforum II - 2021.

Foto: Eirik Sand Johnsen