Logg inn / Registrer deg
Hjemme hos Trond Moi

To rom og kjøkken

To Rom og Kjøkken er ikke Trondheims beste spisested; til det er dagens konkurranse for hard. Men vellaget mat av gode råvarer, et svært godt vinkart og pene priser på både mat og vin gjør at man får god valuta for pengene.

To Rom og Kjøkken så dagens lys i 2005 i en liten trebygning i Carl Johans gate i sentrum av Trondheim. På eiersiden er det Roar Hildonen og Aleksander Skjefte som styrer skuten, mens kjøkkensjef og restaurantsjef er henholdsvis Marius Benum Jensen og Joachim Andersen. Utover en à la carte-meny tilbyr restauranten også en treretters (kr 565), en fireretters (kr 650) og en femretters meny (kr 735) med tilhørende vinmenyer (kr 455, kr 555 og kr 605). Jeg valgte femretteren og åpnet med et glass Henriot 2008. Til denne ble det servert en liten appetittvekker, en ceviche av kamskjell servert med grønne pimientos, syltet løk og grillet løk.

Første rett i selve menyen var en tartar av kveite servert med en blomkålcrudité, skiver av reddiker, fritert grønnkål, en pepperemulsjon og grønnolje. En litt rotete, men velsmakende kombinasjon. Til denne fikk jeg servert et glass Trarbacher Ungsberg Riesling 2015 fra Weingut Richard Böcking i Mosel. Et utmerket valg, men allerede her oppdaget jeg at jeg fikk en annen – og dyrere – vin enn nabobordet (som ble servert en spansk hvitvin) på tross av at restauranten offisielt kun opererer med én vinmeny. Og slik skulle det vise seg å fortsette gjennom hele måltidet. Nabobordet fikk én vin servert; jeg en annen og dyrere. Når vi kommer fra Vinforum for å anmelde en restaurant, da vet jo restauranten om formålet og da hender det at vi i visse tilfeller får mistanke om spesialbehandling, men jeg har aldri opplevd at en restaurant har gjennomført dette så åpenlyst som her.

Neste rett var pannestekt piggvar servert med en kremete sellerirotsaus, brent løk og avrugakaviar. Dette var kveldens beste rett, og den fikk i mitt tilfelle følge av en Chablis Premier Cru Montmains 2017 fra Laroche, mens nabobordet fikk en tysk riesling. Igjen var begge viner et utmerket følge. Tredje rett – hovedretten – skulle egentlig vært kalv, men nabobordet klaget over kvaliteten på kjøttet, og dermed ble kalven byttet ut med andebryst.

Et rosastekt andebryst ble servert med anderilletter (laget av kjøtt fra låret), bakt jordskokk, spinat, rødbetpuré, potetpuré, sopp og en andesaus tilsmakt med kirsebær. Det var en stor porsjon og igjen en litt rotete rett med mange komponenter. Men godt smakte det, bortsett fra at rilletten var i salteste laget. Til denne fikk jeg servert en Bourgogne Rouge Aux Seurret 2017 fra Clos du Moulin aux Moines, mens nabobordet måtte nøye seg med en italiensk ripasso. Begge deler var igjen gode valg.

Osteserveringen besto av Kraftkar og Munkeby servert med flatbrød og en aprikoskompott. Til denne ble det servert et glass 20 YO Verdelho fra Barbeito, et utmerket valg til begge ostene.

Desserten besto av en sjokoladepostei servert med lakrismarengs, hvit sjokolade, sitronsorbet og bringebær. Nabobordet ble her avspist med en enkel italiensk moscato, mens jeg fikk fornøyelsen av å nyte en Banyuls 2016 fra Domaine de la Rectoire. Sistnevnte, en Vin Doux Naturel med 17 % alkohol, var et godt valg og en perfekt match med maten, mens den rimelige moscatoen neppe sto seg særlig godt til sjokoladeelementene i desserten.

Vinkartet på To Rom og Kjøkken er en fornøyelse å lese. Listen omfatter – om jeg har talt riktig – hele 659 viner i tillegg til et godt utvalg av øl. Prisingen av vinene kan synes vanskelig å gjennomskue, men langt de fleste av vinene har en multiplikator i forhold til polpris på mellom 2 og 2,7, noe som i norsk restaurantsammenheng må sies å være eksemplarisk. Men hvorfor Lanson Black Label har en multiplikator på 2 (som prises til kr 850), mens Michel Turgys Blanc de Blancs får en faktor på 2,7 (også denne prises til kr 850) synes vanskelig å forstå. Men her kan det jo være spesielle avtaler med enkelte importører som ligger bak.

Vinkartet omfatter 48 champagner, 10 andre musserende, 2 roséviner, 217 hvitviner, 344 rødviner og 38 i kategorien «søte viner». Blant hvitvinene er det 20 viner fra Chablis – og mange signert Raveneau – 49 andre hvite burgundere, 39 moselviner og 15 alsaceviner. Jeg vil også fremheve hvitvinene Ch. Pape Clément 1995 (kr 2395) og Pavillon Blanc de Château Margaux (kr 2395). Det er ikke mange norske restauranter som kan skilte med moden hvit bordeaux av denne kaliber, selv om jeg nok synes at Pape Clément er priset i høyeste laget.

Blant rødvinene er det 103 burgundere, 45 bordeauxviner og 61 viner fra Piemonte. Og selv om de fleste vinene som nevnt er priset mellom 2 og 2,7 i forhold til polpris eller markedspris, er det en del viner som fremstår som dyre og en del viner som må sies å være svært rimelige. Ch. Ausone 1990 synes jeg er dyr til kr 15 000; den koster ca 4500 i dagens marked. Mens Ch. La Mission Haut Brion 2000 er rimelig til kr 5900; den koster ca kr 6500 hvis man skal kjøpe den til markedspris i dag. Og La Tache 2010 må sies å være grisebillig til kr 15 000; den koster kr 45 000 hvis man vil erverve den fra en vinhandler ute i Europa i dag.

Når det gjelder vinpakken, undrer det meg imidlertid at restauranten ga meg spesialbehandling. Den ordinære vinpakken var jo, bortsett fra at dessertmoscatoen ikke var noen heldig match til maten, aldeles utmerket, både når det gjelder pris og matmatch.

Alt i alt leverer To Rom og Kjøkken god mat, en hederlig vinpakke og en flott vinliste til særdeles fornuftige priser. Matmessig kan restauranten ikke måle seg kvalitativt med stjernerestaurantene Credo og Fagn, men det er vel heller ikke ambisjonen? Når det gjelder «valuta for pengene», er To Rom og Kjøkken imidlertid med helt i toppen i Trondheim i dag.

To rom og kjøkken
Carl Johans gt 5
7010 Trondheim
www.toromogkjokken.no