Logg inn / Registrer deg
Gaia - Battle of Bottles

Smag & Behag i Grimstad

Restaurant Smag & Behag i Grimstad har siden starten for 11 år siden slått seg opp som et av Sørlandets beste spisesteder. Mange av de grønne råvarene kommer fra det som ofte omtales som landets beste gartneri, Hesnes, også det i Grimstad. Vinkartet er omfattende, og vinprisene er pene, men andelen naturvin kunne med fordel reduseres.

Hans Petter Klemmentsen startet Smag & Behag i 2011 i Grimstad og satser på høy matkvalitet og lokale råvarer, og restauranten har fått mye positiv omtale opp gjennom årene, blant annet vant den Ganefart-prisen i 2012.

Grimstad er en koselig sommerby som er svært hyggelig å besøke, og her finner man også svært mange gode råvarer fra land og sjø. Grimstad har et av landets beste gartnerier i form av Hesnes Gartneri, et meget bra fiskemottak, frukt og grønnsaker fra Smak av Rønnes, flere honningprodusenter og mye mer, så grunnlaget for å drive restaurant er virkelig tilstede. I 2020 åpnet Klemmentsen også en søsterrestaurant under samme navn i sentrum av Kristiansand.

Vi besøkte restauranten i Grimstad i slutten av juli, slik vi har gjort hvert år de siste par år, og ankom restauranten kl 20.15 til andre bordsetning. Restauranten var nesten full. Lokalet fremstår åpent med  et nordisk preg og med gode lydforhold. Restauranten har en liten vinkjeller med glasstak – som en del av restauranten – men det kan legges til at de bygger et nytt vinrom i bakkant som kan romme mer vin under bedre forhold.

Servicen var jevnt god med passe tempo uten at det ble gjort feil. Vår servitør hadde meget gode kunnskaper og formidlet dette svært godt og ikke til overmål. Tydelige beskrivelser av retter og viner. Det kan også nevnes at vår servitør på det tidspunkt var i gang med en vinkelnerutdannelse.

Vi bestilte en femretters meny (kr 695) med tilhørende vinpakke (kr 745). Menyen ellers består av 11 småretter som man kan sette sammen til en meny, med priser fra 169 til 205 kroner, samt seks desserter fra 120 til 165 kroner. 

Første rett var kveite-ceviche med grønn chilimajones. Til denne ble det servert en Vino Verde «air» Casa de Mouraz  2019 – på vinkartet oppført med årgang 2017. Vinen hadde en høy syre, med litt fettaktig preg og innslag av fersken i aromabildet. Dette gjorde at vi var klar for en krevede ceviche, men her ble det litt tamt, mer styrke i chilimajonesen hadde gjort seg. Men det var en frisk start på måltidet. Så kom vi til grillet asparges med stekt brissel, agurk og blåskjellsaus fulgt av en Bouzeron 2020 fra Domaine de Villaine (denne sto som 2018 i vinkartet). Vi lette etter brisselen, men den var ikke å finne, og det kunne vært en tydeligere grillsmak på aspargesen. Den lokale agurk kom i store biter, noe som tok litt for mye plass i retten, men retten smakte godt, med god blåskjellfumé, meget bra krembalanse og fin tekstur, med gresskarkjerner som topping.

Så kom den første hovedretten som var lysing med syltet knutekål, grillet nykål, gressløkmajones og soya-smørsaus. Vinvalget her var en hvit Chardonnay Joyce Submarine Canyon 2019, lagret på eldre eikefat. Det var et meget godt valg og en super kombinasjon. Lysingen var perfekt behandlet, denne fisken er svært delikat så her kan man ikke gjøre feil. Kontrastene mellom den myke fisken og den al dente-kålen gjorde denne retten til flott munnfull, likeså sausen som i seg selv var svært bra og som sydde retten sammen på en meget god måte.

Hovedrett nummer to var kalve-entrecote med grønnsaker, ramsløkspuma og syltede sommerløk servert med en Montesecondo Chianti Classico 2018. Vi hadde nå høye forventninger etter lysingen, kjøttet var meget bra, mørt og helt korrekt stekt, men her ble det altfor mye syre i tilbehør og saus samt at vi synes at vinen var for ung og falt igjennom i forhold til retten; dette ble en kamp i stedet for en harmoni.

Avslutningen var en melkesjokoladekrem med en tindved-sorbet, pistasjekrokan, lakris-sirup og krystallisert sjokolade servert med en Recioto di Soave  Le Sponde 2019 fra Coffele. Når man skal avslutte et måltid, er det for meg svært viktig med balanse, og det ble det her. Selv om det var mange komponenter i retten, så holdt dette fint sammen, og med den søte reciotoen så ble dette en meget bra avslutning.

Vinkartet hos Smag & Behag i Grimstad omfatter totalt 427 listeføringer. Av disse er 39 musserende, hvorav 19 er fra Champagne og 18 er av typen Pet Nat. Videre er det 161 hvitviner, hvorav 62 er fra Burgund og 26 fra Tyskland. Så er det 28 orangeviner, 17 roséviner og 5 dessertviner samt 177 rødviner, hvorav 76 er fra Italia og 50 fra Burgund. 13 viner selges på glass.

Vinkartet omfatter en litt merkelig blanding av til dels ekstreme naturviner og det mange vil definere som klassiske viner, og mange vil nok synes at andelen naturviner er i høyeste laget. Er det virkelig nødvendig å listeføre hele fem atypiske sancerreviner fra Sebastien Rieffault, hvorav mange vil oppfatte flere av dem som udrikkelige? Dette er kanskje ikke noen stor innvending siden vinkartet er såpass omfattende som det er, og at det innholdsmessig burde kunne tilfredsstille alle.

Vinprisene er stort sett pene, og de yngre vinene synes å ha fått et påslag i prisene på mellom 2.2 og 2.8 ganger polpris, mens enkelte av de eldre vinene synes å være priset noe høyere.

Smag & Behag i Grimstad er for meg blitt et meget godt sommerminne da jeg har hatt gleden av å spise der flere år på rad. De holder jevnt høy kvalitet, har god service og et godt vinkart. Så jeg håper å kunne besøke dem også i fremtiden.

 

Smag & Behag
Storgaten 14, Grimstad
370 40 900
www.smag-behag.no/grimstad

 

Foto: Adele Grosås