Logg inn / Registrer deg
Hjemme hos Trond Moi

Villa Heftye

Nykommeren Villa Heftye i Oslo kaller seg selv en gourmetbistro, og det er en passende beskrivelse. Med små justeringer på enkelte av rettene kan restauranten hevde seg helt i toppen blant norske bistroer. Vinkartet er topptungt og franskdominert, og prisene er med få unntak akseptable om enn ikke desidert rimelige.

Villa Heftye på Filipstad i Oslo ble opprinnelig bygget til bankmannen Jørgen Haslev Heftye, og villaen var senere i en årrekke boligen til NSBs generaldirektør. I 2018 ble praktvillaen kjøpt av investoren og milliardæren Runar Vatne, og etter en omfattende restaurering åpnet Restaurant Villa Heftye den 3. september i år. Daglig leder er Nora Andreassen Ismail, mens kjøkkensjefen er Kenni Holm og restaurantsjefen Charlott Lundberg.

Restauranten tilbyr en liten à la carte-meny samt en 4-retter og en 6-retter, benevnt som henholdsvis en «Liten Heftye» og en «Stor Heftye» til henholdsvis kr 549 og kr 749. Til disse tilbys det drikkepakker til samme pris, men man kan også velge oppgraderte vinpakker til henholdsvis kr 1100 og kr 1500. Ved vårt besøk der i begynnelsen av oktober valgte vi 6-retteren samt oppgradert vinpakke.

Vi startet imidlertid med noen østers og et glass champagne. Villa Heftye tilbyr både østers naturell (kr 40 pr. stk) og østers med dagens garnityr, som viste seg å være en dillvinaigrette (kr 50 pr. stk). Østersene var fra Tønsberg og var relativt milde på smak. Vanligvis liker jeg østers naturell best, men dillvinaigretten ga en fin syrlighet til østersene samt en liten grønn snert, så også denne varianten var vellykket. Til disse drakk vi et glass av husets champagne, en Blanc de Blancs fra Ruinart.

Så fulgte første rett i selve menyen, råmarinert villkveite fra Finnmark servert med konfiterte tomater, syltede grønne tomater, friske tomater, en tomatkonsommé samt en persillekrem. Til denne fulgte en Gräfenberg Riesling GG 2016 fra Robert Weil i Rheingau, en perfekt match til en svært god rett.

Andre rett var dampet rødspettefilet fylt med fermenterte urter, en grillet vårløk, igjen en persillekrem samt en kremet blåskjellbasert saus, det hele dandert med ertespirer. Nok en flott rett, og til denne fulgte en Chablis Beauroy 2019 fra Philippe Pacalet, en relativt rik og lett fatpreget chablis med lavt sulfittinhold som igjen matchet fint med maten.

Tredje rett var en langtidsbakt nypotet fra Vågå med røkt potetkrem, syltede rødløk, friterte potetchips og dandert med et fint pulver av brente purreløk. Som helhet kanskje den kjedeligste retten i måltidet – potet er potet – men den fikk følge av en flott vin, en Chassagne-Montrachet La Grande Montagne Vieilles Vignes 2018 fra produsenten Bachelet-Ramonet i Sentral-Burgund.

Hovedretten var rosastekt lam fra Jæren med en bbq-glace og pankohvete på toppen og servert med broccoli og en broccolikrem samt en svært redusert rødvinsgastrique. Lammet var godt stekt, men lammesmaken forsvant litt i bbq-glacen og den svært konsentrerte sausen. Vinen som fulgte var imidlertid nok en innertier, en Barolo Riserva 2005 fra huset Borgogno. En tradisjonelt fremstilt Barolo med god modning.

Osteretten var den svenske fastosten Almnäss-Tegel plassert mellom to skiver rugbrød, oppvarmet, og dandert med store mengder reven trøffel. Igjen en flott rett, og vinen som fulgte, den portugisiske Buçaco Tinto 2011, fra Buçaco Palace Hotel i et område i grenseland mellom Bairrada og Dão, var kanskje kveldens aller flotteste.

Desserten, fermentert plommeis på en mandelbunn, dandert med syltede plommer, fikk følge av en Tokaji Aszú 3 Puttonyos 2014 fra Oremus. Igjen en god rett, en vakker vin og en flott match.

Vinlisten på Villa Heftye omfatter totalt 439 viner. Disse omfatter 41 musserende viner, hvorav 38 er fra Champagne. Av 182 hvite viner er 125 fra Burgund (!), men de 216 røde viner blant annet omfatter 104 viner fra Burgund og 57 viner fra Bordeaux. Det er altså en topptung vinliste med en klar fransk dominans, og det er få rimelige viner. Prisene er stort sett ok, men på enkelte av de dyrere vinene kunne jeg gjerne ha sett en litt lavere multiplikator i forhold til Polets priser. Men én ting skal restauranten ha: De selger selveste Romanée-Conti 2017 for kr 85 000 flasken. Markedsprisen internasjonalt på denne vinen ligger på kr 180 000, altså er Villa Heftyes restaurantpris på denne vinen under halvparten av gjengs butikkpris ute!

På sine nettsider beskriver Villa Heftye restauranten som en uformell gourmetbistro med autentisk mat laget fra grunnen av: Rettene er franskinspirerte, råvarene nordiske og vinkjelleren rikholdig. Det synes jeg er en god beskrivelse. Men mens flere av rettene holder høyt nivå, er det enkelte andre som med fordel kan justeres litt. Får man til det, kan Villa Heftye blande seg helt i tetsjiktet blant norske bistroer.

Villa Heftye
Munkedamsveien 62A, 0270 Oslo
www.villaheftye.no

Foto: Kjell Karlsson Vinfoto