Logg inn / Registrer deg
Gaia - Battle of Bottles

Ukens vin: Revitalisert Roederer

Få vinområder i verden har en så smal linje å gå på som Champagne; marginene mellom den perfekte undermodne frukten og den uegnede overmodne frukten er små. De syrlige og sukkerfattige druene som én gang gjorde prosessen med annengangsgjæring, bunnfallslagring og sukkertilsetning (dosage) til en optimal vei mot vintypen vi kaller champagne, blir nå ofte så søte og solmodne at man like godt kan drikke vinen som den er, fremfor å gå omveien med å lage musserende vin.

En god champagne holder normalt 12,5 % alkohol. På dette nivået er friskheten og den gode oppdriften vi ønsker oss i behold. Omtrent halvannen prosent av dette alkoholinnholdet kommer fra annengangsgjæringen, som skjer når basevinen helles på flaske sammen med en ny porsjon sukker og gjær, og en tett kork settes på. Da gjærer det hele på nytt, og siden den resulterende karbondioksiden ikke har noe sted å unnslippe, blir den tvunget inn i vinen og blir fanget der, som bobler. Det betyr altså at en tørr basevin bør holde rundt 11 %. Men 11 % alkoholpotensiale er lavt for høstemodne druer i dagens varme klima.

På reiser i regionen og i møter med vinmakere og bønder hører jeg stadig om nye prosjekter med jordsmonnsanalyser, mikrovinifikasjon av små plotter hver for seg, utprøving av forskjellige metoder, dypere forståelse av plantefysiologi. Det skjer en del i Champagne for tiden, og det behøves.

En av produsentene som fortjener heder for tiden er Roederer. Det er det største familiedrevne vinhuset i Champagne med 242 hektar vinmark i eie og hele porteføljen deres har i dag en imponerende kvalitet. De arbeider med en veldig stor andel egendyrkede druer, stadig mer av det biodynamisk. Deres toppvin Cristal fortjener statusen den nyter, og deres normale årgangschampagne på drueblanding kan minne om en mini-Cristal. Deres blanc de blanc vintage er strålende. Rosé vintage er også god, mens Cristal Rosé er helt eksepsjonell.

Så til ukens vin, som er Roederers innstegsvin. Den het tidligere Brut Premier, men har de siste årene fått navnet Brut Collection etterfulgt av et tall som representerer nummeret i rekken av blends siden starten i 1776. Nå er det altså nummer 244 som er i salg. Poenget med å gå over fra et generisk navn til å fremheve en unik blend, er å gi vinmakeren muligheten til å jobbe med årgangsforskjellene i stedet for å kjempe mot realitetene ved å forsøke å lage en lik vin hvert eneste år.

"The times we live in, climate change, the importance of practicing a sustainable viticulture (...) have given us the impetus to take the quality of our blends to the next level, allowing ourselves to take a bold and uninhibited approach.” sa kjellermester Jean-Baptiste Lécaillon hos Louis Roederer da den første Collection, nummer 242, ble lansert som arvtaker for Brut Premier i 2021. Det er nok en ganske stor og risikabel avgjørelse for et champagnehus å bytte både navnet og premisset for sitt største volumprodukt, selv om de ikke var den første som gjorde dette. Blant annet gjorde Krug det samme med sin Grande Cuvée, med Edition 158 som sin første, som hadde base av vin fra 2002.

Brut Collection 244
Louis Roederer, Champagne
#6200801, kr. 559,90
(Strøm)

Består av 41 % chardonnay, 33 % pinot noir og 26 % meunier. 54 % av blenden er fra årgang 2019. 34 % av blenden består av en solera-blend fra 2012 og oppover og 10 % kommer fra fatlagrede reserveviner også fra 2012 og oppover. Lagret 3 år på bunnfall, og fått 7 gram dosage.

Frisk champagne med flott detaljering og duft av modne epler, sitrusfrukter, kjeks og andre lyse autolysetoner. Eplefrukt også i munnen, med god intensitet, fin fylde og munnfølelse og en tørr, lang finish. Du kan merke dosagen litt nå, men det vil nok integrere seg godt med tiden. Denne holder fint i ti år. Vinen er tilgjengelig i basis, vil gjøre seg til julens koldtbord, og den kommer også i gaveeske.