Logg inn / Registrer deg
Gaia - Battle of Bottles

Test: Vino Nobile di Montepulciano (+)

Montepulcianos vinhistorie strekker seg langt tilbake. I 789 har man den første kjente kilden som refererer til vinmarker i området, og i 1350 kan det dokumenteres handel og eksport med vin fra byen. De mest kjente historiske kilder er fra 1500-tallet, hvor pave Paul 3. tilsynelatende satte stor pris på vinen, og fra 1685, hvor Francesco Redi beskriver den som «kongen av alle viner». Kanskje er det beskrivelser som denne som fra midten av 1700-tallet betød at tilleggsbetegnelsen Nobile (edel) oftere og oftere ble knyttet til rødvinene fra Montepulciano.

Vino Nobile di Montepulciano var blant de første områdene i Italia som fikk tildelt DOCG, men på tross av dette har det ikke helt samme status som Chianti Classico og Brunello di Montalcino.

Vino Nobile-distriktet ligger i den østlige delen av Toscana på grensen til Umbria. Produksjonsområdet er i omriss identisk med kommunen Montepulciano bortsett fra den del som utgjøres av kommunens andel av Val di Chiana (Chiana-sletten). Dette flate beltet, som i store trekk svarer til området mellom Autostrada A1 og byen Vliano, deler området i to deler, hvorav den vestlige er klart den største. Det maksimale antall hektar ligger på 1250, og det er ca. 90 produsenter som i snitt sender syv til åtte mill flasker på markedet årlig.

Mens landskapet i den østlige delen (Valiano-området) og den del av den vestlige del som ligger ned mot sletten omkring Graziano og Acquaviva, er relativt lavtliggende (250-350 moh.), stiger terrenget suksessivt vestover mot Montepulciano i ca. 600 meters høyde.

Jordsmonnsmessig gjenfinnes en klassisk Toscana-blanding av leire, sand og kalkstein i varierende forhold, typisk med mer sand og alluviale avleiringer i de yngre, lavereliggende partiene omkring dalen fra pleistocen tid, mer leire og marine avleiringer i størstedelen av den sentrale delen fra pliocen tid og små lommer med kalkrikt jordsmonn i den vestligste og eldste delen.

Klimaet er overordnet sett varmt og tørt middelhavsklima med «kontinentale tendenser» med varme somre og relativt kjølige vintre, men den store Trasimenosjøen kun 20 kilometer mot øst har en modererende virkning, særlig på de lavereliggende områdene, og det faller litt mer nedbør enn i Montalcino.

Rent produksjonsmessig er vino nobile både historisk og i dag en «chiantitype», det vil si en sangiovesebasert vin med mulighet for tilsetting av både lokale og internasjonale druesorter. Man har i likhet med chianti hatt tradisjon for anvendelse av grønne sorter (malvasia bianca lunga/trebbiano toscano/grechetto), og i motsetning til i Chianti Classico er dette stadig tillatt med inntil 5 prosent.

Når det gjelder sangiovese, er minimumskravet mindre enn i Chianti Classico (70 prosent), og før 1999 var det ikke mulig å lage vino nobile på 100 prosent sangiovese.
Slike viner finnes det flere eksempler på i dag, men hovedparten av vinene er blandingsviner med typisk 85-95 prosent sangiovese (lokalt kalt prugnolo gentile) og ingen grønne sorter.

Utover colorino og canaiolo har mammolo en større utbredelse på disse kanter enn i Chianti Classico, og ellers er det generelt merlot og (mer sjelden) cabernet sauvignon som anvendes. Lagringskravet på to år er også identisk med Chianti Classico, men for Vino Nobile er fatlagring obligatorisk. Tidligere krevet reglene to år i botti, men mange produsenter var for lengst begynt å lagre vinene på barriques i kortere tid, og siden 1999 har kravet vært minimum 12 måneder på trefat. Vi har denne gangen valgt å se nærmere på Polets utvalg av Vino Nobile «Normale» og har derfor ikke tatt med riservavinene i testen.

Av totalt 30 viner fant panelet å kunne gi topp score til fire viner, med anbefaling av ytterligere åtte viner. 13 viner fikk middels vurdering (greit kjøp), mens fem viner havnet under middels. 

Testen var på trykk i Vinforum V - 2023.

nobile

Vinforums anbefalinger etter pris:

★★★★★ Topp kjøp
★★★★ Godt kjøp
★★★ Greit kjøp
★★ For dyr
★ Styr unna

 

Smakspanelet:

Eirik Sand Johnsen, redaktør
Arne Ronold MW, redaktør

 

Logg inn for å lese testen og se våre anbefalinger.