Logg inn / Registrer deg

Nye strategier i Vinmonopolet

Under pressesmakingen for januarnyhetene hos Vinmonopolet, møtte administrerende direktør Hilde Britt Mellbye opp i lunsjen for å lette litt på sløret rundt den nye strategiplanen som polet er i ferd med å utarbeide.

Synker i voksende marked
Salget på Vinmonopolet sank i fjor, samtidig som totalkonsumet i Norge økte. Man har foreløpig ikke tall for totalkonsumet i 2017, men Vinmonpolet gikk ned -0,8% i antall solgte liter i fjor. Det er nedgangen på -2% i kategorien rødvin som utgjør nesten hele volumtapet, og her er italiensk rødvin redusert med -5,5%, hele 916 015 liter. Til sammenligning er den totale nedgangen i salgsvolum på 623 458 liter.

Tall fra Systembolaget viser at grensebutikkene økte omsetningen med 4% i et marked som ellers hadde flat utvikling fra forrige år. Taxfree-salget øker også. Vinmonopolet har godt omdømme, men har en utfordring med kundelojalitet. I butikkene erfares det at Vinmonopolet brukes som informasjonskontor for kunder som søker faglig hjelp, men reiser videre til Sverige for å kjøpe vinene. Og dette ønsker Mellbye altså å gjøre noe med. Å omgjøre omdømme til lojalitet.

«Ønsket av alle»
Ny visjon for Vinmonopolet er at de skal være ønsket av alle. Vinmonopolet skal altså jobbe for å være ønsket av alle de politiske partiene, avholdsbevegelsen, kundene, bransjen og pressen. Ingen snau målsetning.

One size fits none
Mellbye fortalte at selv om den ti år gamle strategien har vært en stor suksess for Vinmonopolet, bærer den preg av å være gammel – et slitt verktøy. Vinmonopolets oppgave er å ha løsninger som er tilpasset kundenes forventning og behov, sa hun, og fortalte at de ser nytt på kategorisystemet. Mellbye brukte begrepet «one size fits none» på dagens løsning. Dermed vil det kunne ventes bedre individuelle tilpasningsmuligheter for butikkene med hensyn til det lokale markedet i fremtiden.

Direktøren hadde et par interessante idéer, eksempelvis spesialkonsepter som «champagne-pol», ala det de har gjort med øl i dag. Det vil også fokuseres på butikkinnredning, selvorientering og i det hele tatt kundeopplevelse i butikk.

Netthandelen skal også gjøres mer sømløs og integrert.

Vinmonopolet forventer altså ikke å appellere til publikums moral når det gjelder å bygge lojalitet, men å tilby faktiske gevinster for kundene sine. Direktøren mente også at det ligger et potensiale i å være mer tilgjengelige og kommunisere tjenestene bedre.

– Vi prøver å finne smarte og gode løsninger som er innenfor rammeverket. I stedet for å peke på rammebetingelser rundt oss som er helt prisgitt politikere og den politiske situasjonen, må vi se på hva vi kan gjøre. Vi må bygge lojaliteten til kunden. Det er det viktigste for 2018.

Foto: Ellen Jarli