Logg inn / Registrer deg
Coravin - En vinrevolusjon!

Relanserer Champagne Charlie

Under eierskap av EPI planlegger champagnehuset Charles Heidsieck å relansere prestigecuveen Champagne Charlie, som i sin tid ble utfaset med årgang 1985 etter at Rémy Martin kjøpte merket. Ifølge Stephen Leroux, direktør hos Charles Heidsieck, er det allerede klart at flaggskipchampagnen vil bli relansert og at vinen allerede er laget. «Champagne Charlie kommer tilbake,» sa han i et intervju for en måneds tid siden, og tilføyde at «Vi har laget vinen, men den vil ikke bli lansert før om 5-6 år.»

For å forklare hvorfor produksjonen av prestigecuveen ble stoppet, sa han at Rémy, da de kjøpte huset, sluttet å produsere Champagne Charlie etter 1985-årgangen fordi eierskapet også omfattet Krug, som ble prioritert som toppchampagnen i gruppen.

«De hadde Krug, Charles Heidsieck og Piper (Heidsieck), og Krug var prestigenavnet, Piper de kommersielle vinene, og Charles var ment å skulle representere et nisjeprodukt og et «godt kjøp», men det var ikke noe fokus på dette merket,» kommenterte han.

Mens Krug ble solgt til LVMH (Moët Hennesy) i 1999, ble Charles og Piper kjøpt av EPI i 2011, og under det nye eierskapet har firmaet, som er 100 % eid av familien Descours, reposisjonert begge hus for å få dem tilbake til fordums storhet.

Men for de som ikke har tålmodighet til å vente på relanseringen av Champagne Charlie, uttalte Leroux at huset vil slippe historiske årganger av prestigecuveen fra sine kjellere. «I mellomtiden selger vi noen av de eldre årgangene av Champagne Charlie, fra fem årganger, ’79, ’81, ’82, ’83 og ’85, og dette vil være under et ‘oenotheque’-konsept i svært små kvanta.»

Prisen på disse eldre årgangene, hvor noen av dem allerede er blitt degorgert, vil variere fra £300 til £ 600 per flaske, ifølge Leroux, som også kunne fortelle at alle disse sene lanseringene direkte fra husets kjeller vil få en spesiell etikett fra og med i år.

«Vi kommer opp med nye etiketter for våre gamle årganger, så uansett om det er Champagne Charlie, Blanc de Millénaires eller Royal Cuvée, så vil innpakningen være ny for disse vinene, som alle vil bli sluppet i svært begrensede kvanta,» sa han. (Charles Heidsieck lanserte en ‘Royal Wedding Cuvée’ for å markere bryllupet mellom Prince Charles og Lady Diana Spencer i juli 1981).

Leroux uttalte også at Blanc de Millénaires fra årgang 1995, som Charles Heidsieck har solgt de siste par år, vil bli erstatte av en annen årgang i løpet av 2017. Det vil imidlertid ikke bli årgang 1996. «Vi har den årgangen i våre kjellere, men vi har svært lite av den, så den vil ikke bli lansert som en kommersiell årgang.»

The Drinks Business